23 ژانویه 2024- یک مطالعه ی جدید نشان می دهد که تعداد کمی از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تنها از طریق کاهش وزن می توانند به سطح طبیعی قند خون دست یابند. تیمی از محققان به رهبری دکتر آندریا لوک، از دانشگاه چینی هنگ کنگ، این یافته ها را در مجله دسترسی آزاد PLOS Medicineگزارش کردند.

آزمایشات بالینی نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در صورت کاهش وزن و حفظ آن می توانند سطح قند خون خود را بدون دارو کنترل کنند. با این حال، مشخص نیست که چه تعداد از بیماران می توانند تنها از طریق کاهش وزن تحت شرایط دنیای واقعی، به بهبودی از دیابت(remission) برسند.

در این مطالعه ی جدید، محققان 37326 نفر را در هنگ کنگ که به تازگی دیابت نوع 2 برای آنها تشخیص داده شده بود، بررسی کردند تا ببینند آیا بیماران می توانند فقط از طریق کاهش وزن این بیماری را کنترل کنند یا خیر.

نتایج این مطالعه نشان داد که تنها 6 درصد از افراد از طریق کاهش وزن به تنهایی حدود 8 سال پس از تشخیص دیابت به بهبودی دست یافتند. دو سوم افرادی که مدت کوتاهی پس از کاهش وزن، به قند خون طبیعی دست یافتند، تا سه سال پس از تشخیص، مجدداً افزایش قند خون را تجربه کردند.

این نرخ‌ها به‌طور قابل‌توجهی کمتر از آمار ارائه شده توسط آزمایش‌های بالینی است، جایی که بهبودی در 73 درصد از بیماران در یک سال پس از تشخیص رخ داده است. افرادی که بیشترین کاهش وزن را در سال اول داشتند، به احتمال زیاد بهبودی پایداری داشتند.

این مطالعه نشان داد که کنترل دیابت نوع 2 از طریق کاهش وزن پایدار در محیط‌های واقعی امکان‌پذیر است، اما تعداد کمی از بیماران قادر هستند به سطوح طبیعی قند خون تنها از طریق مدیریت وزن، به ویژه در دراز مدت، برسند. یکی از دلایل عدم تطابق با کارآزمایی‌های بالینی این است که شرکت‌کنندگان در کارآزمایی ها، مداخلات سبک زندگی فشرده‌ای از جمله حمایت جامع از تغییرات رژیم غذایی، ورزش بدنی و سلامت روان را دریافت می‌کردند.

محققان به این نتیجه رسیدند که بیماران باید مداخلات کنترل وزن اولیه را به عنوان راهی برای افزایش احتمال بهبودی پایدار دریافت کنند. علاوه بر این، نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که مداخلات اولیه مدیریت وزن، احتمال بهبودی پایدار را افزایش می‌دهد و احتمالاً تغییرات پایدار در شیوه زندگی برای ثبات قند خون در محدوده ی طبیعی، بسیار مهم است.

دکتر لوک افزود: «کاهش وزن بیشتر در سال اول تشخیص دیابت با افزایش احتمال بهبودی از دیابت همراه بود. با این حال، بروز بهبودی دیابت کم بود و تنها 6٪ از افراد در طول هشت سال بهبودی را تجربه کردند و نیمی از آنها پس از بهبودی اولیه، در عرض سه سال مجدداً دچار افزایش قند خون شدند، که نشان دهنده پایداری ضعیف بهبودی از دیابت در محیط واقعی است».

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-01-patients-successfully-diabetes-weight-loss.html